نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رفت بوروسیا دورتموند و پاری‌سن‌ژرمن| امباپه در حسرت فینال؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و پنجم (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدر کماکان در تسخیر آبی‌ها پخش زنده بازی النصر و الخلیج در جام حذفی عربستان+ تماشای آنلاین نتیجه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدئو گل‌ها| خواب آور و بی‌فایده! ویدئو خلاصه بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌کاره استقلال به‌دنبال مربی خارجی سهمیه خارجی پرسپولیس کاهش پیدا کرد نتیجه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| تساوی دل‌سردکننده ویدئو خلاصه بازی استقلال و تراکتور در لیگ برتر فوتبال(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیب پرسپولیس برای بازی با سپاهان اعلام شد | بیرانوند در ترکیب اصلی پخش زنده بازی دورتموند و پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین فن دایک در رادار بایرن مونیخ ستاره سابق پرسپولیس مربی تیم ملی شد اوبلاک در لیست فروش اتلتیکومادرید پخش زنده بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر + تماشای آنلاین اعلام ترکیب استقلال مقابل تراکتور پخش زنده بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر + تماشای آنلاین سرمربی برزیلی پرسپولیس جزو ۱۰ مربی گران ایران هم نیست محرومیت اسماعیلی‌فر و تغییر خط دفاعی پرسپولیس مقابل سپاهان اعلام ترکیب تراکتور مقابل استقلال
سرخط خبرها

سایه گرانی روی سر بازار لوازم ورزشی | خرج بالای ورزش!

  • کد خبر: ۱۶۱۵۷۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
سایه گرانی روی سر بازار لوازم ورزشی | خرج بالای ورزش!
موج گرانی‌ها به بازار کالا و لــوازم ورزشـی هم هجـــوم آورده اســـت.

نعره مانکن قهرمان بر سر قیمت‌ها، تصویر بیداد از تورمی است که این روز‌ها دامان ورزش مشهد را گرفته است. کافی است به بازار لباس و کالا‌های ورزشی شهر نگاهی بیندازید تا شستتان خبردار شود که اوضاع تا چه اندازه بغرنج است. چه ورزشکار حرفه‌ای باشید و چه به سرتان زده باشد از همین «شنبه» معروف ورزش را شروع کنید، باید برای خرید کالا و لباس ورزشی حسابی نقره‌داغ شوید.

یکی از بازار‌های معروف مشهد که محلی برای اهالی ورزش است و با مراجعه به آن نیازشان را تهیه می‌کنند، بازار خیابان امام‌خمینی (ره) ابتدای خیابان سعدی است. جایی که تا دلتان بخواهد، فروشگاه کالا و لباس ورزشی وجود دارد. گزارش میدانی شهرآراورزشی نشان می‌دهد موج گرانی قیمت‌ها و تورم این روز‌ها به اینجا هم رسیده است و از این مسئله نه فروشندگان خوش‌حال‌اند و نه خریداران دل خوشی دارند.

ورزش قهرمانی به‌صرف گرانی

عمده‌فروشی فروشگاه‌های کالا و لباس ورزشی در خیابان امام‌خمینی (ره) و حضور تولیدکنندگان داخلی در این منطقه سبب شده است یکی از خریداران اصلی لوازم ورزشی آن‌ها، ورزشکاران و تیم‌های حرفه‌ای باشند. به‌عنوان مثال، یک تیم فوتبال در سطح لیگ مشهد و استان وقتی می‌خواهد لباس سفارش بدهد یا برای تمرین توپ بگیرد، به اینجا می‌آید.

قیمت هر توپ فوتبال برای حرفه‌ای‌ها به‌گفته فروشندگان بین یک تا ۴ میلیون تومان است. این رقم برای فوتسالی‌ها هم که سروکارشان با سالن است، صدق می‌کند. یکی از فروشندگان بازار لوازم ورزشی دراین‌باره می‌گوید: «تفاوت قیمت بین توپ حرفه‌ای فوتبال و فوتسال زیاد نیست، اما اگر کسی برای استفاده همگانی توپ فوتبال یا فوتسال بگیرد، می‌تواند توپ‌های بی‌کیفیت‌تر حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی بخرد.»

در بسته لباس و کالای ورزشی برای حرفه‌ای‌ها رقم‌های عجیب دیگری هم هست. یکی‌دیگر از فروشندگان خیابان امام‌خمینی (ره) می‌گوید: «یک دست شورت و تی‌شرت فوتبال برای حرفه‌ای‌ها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. تا سال گذشته تولید شورت و لباس ورزشی برایمان حدود ۷۵ هزار تومان درمی‌آمد، اما امسال همین تولید برایمان ۱۱۵ هزار تومان آب می‌خورد.» حامد از فروشندگانی است که بیشتر با لوازم شنا سروکار دارد. او می‌گوید: «قیمت مایو شناگران حرفه‌ای که در لیگ‌برتر حاضرند، از یک‌ونیم‌میلیون شروع می‌شود و تا ۳ میلیون هم ادامه دارد.» وی اضافه می‌کند: «عینک شنا هم تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد.»

ورزش همگانی اسیر دیو گرانی

در بخش ورزش همگانی، اوضاع بهتر که نیست، بدتر هم می‌شود. قیمت یک دست گرم‌کن و شلوار برای ورزش در پارک و استفاده همگانی، به‌گفته فروشندگان کالا و لباس ورزشی بین ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان است. البته این رقم برای حرفه‌ای‌ها خیلی بیشتر است و یک دست گرم‌کن و شلوارشان ۲ تا ۴ میلیون آب می‌خورد.

در بخش ورزش همگانی راکت بدمینتون و پینگ‌پنگ هم که قبلا ورزش‌های ارزان برای عموم مردم بود، گران شده است. یک راکت بدمینتون برای ورزش در پارک بزرگ شهر هفتصدهشتصد هزار تومان است. یکی از فروشندگان دراین‌باره می‌گوید: «البته راکت ۳۵۰ هزار تومانی هم هست، ولی می‌شود گفت به‌نوعی یک‌بارمصرف است. بسته‌های شش‌تایی توپ بدمینتون هم برای مبتدی‌ها ۲۵۰ هزار و برای حرفه‌ای‌ها رولی یک‌میلیون تومان است!»

یکی از فروشندگان فروشگاهی در یکی از پاساژ‌های خیابان امام‌خمینی (ره) می‌گوید: «اگر بخواهم به‌طور کلی بگویم، لوازم و کالا‌های ورزشی با تورم و افزایش قیمت ۲۵ درصدی روبه‌رو شده است.» وی می‌افزاید: «طناب دسته‌پلاستیکی برای ورزش همگانی ۵ هزار تومان بود، اما حالا هفتادهشتاد هزار تومان شده است. ساک ورزشی را که تا شب عید با قیمت ۱۱۵ هزار تومان تولید می‌کردیم، امسال با قیمت ۱۸۵ هزار تومان تولید می‌کنیم و طبیعی است که قیمت فروشش به خریداران هم بیشتر خواهد بود.»

وضعیت قیمت کفش‌های ایرانی و خارجی هم فاجعه‌بار است. کفش‌های استوک برای فوتبال و سالنی برای فوتسال، جنس ایرانی از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا یک‌میلیون هم می‌رسد و وضعیت کفش‌های مارک خارجی که تازه تقلبی هم هستند، بدتر از این حرف‌هاست. کفش‌های خارجی از یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴ میلیون هم می‌رسد.

لزوم تدبیر ویژه برای مهار افسار تورم

گشت‌وگذار در بازار کالا و لباس ورزشی نشان می‌دهد ورزش‌کردن حتی در سطح عمومی هم گران شده است و مردم باید برای این مهم جیب پرپول داشته باشند. بنابراین، اگر مسئولان همین امروز به فکر این بازار افسارگسیخته نباشند، شاید فرداروزی دوری مردم از ورزش زیان‌بارتر شود. ورزشی که می‌تواند محل مبارزه‌ای شایسته با آسیب‌های اجتماعی و درد‌هایی باشد که زخم‌هایش هنوز بر تن جامعه ماست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->